Page Info
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
کد خبر: 22911
چهارشنبه 13 سپتامبر 2017 | 19:58 ب.ظ
رویه ای اشتباه در مداحی/دریافت نرخ ده‌ها میلیونی مداحان برای ۱۰ روز محرم
واران خبر: هر ساله با نزدیک شدن به ماه محرم و عزای سالار شهیدان، ابا عبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) همه مساجد، هیئات مذهبی، تکایا و … به تب و تاب میفتند تا بهترین مداحان را برای مجالس خود بیاورند. همه شاهدیم که هر سال نسبت به سال گذشته رونق جلسات حسینی مضاعف می‌گردد و همانگونه که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله […]

واران خبر: هر ساله با نزدیک شدن به ماه محرم و عزای سالار شهیدان، ابا عبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) همه مساجد، هیئات مذهبی، تکایا و … به تب و تاب میفتند تا بهترین مداحان را برای مجالس خود بیاورند.

همه شاهدیم که هر سال نسبت به سال گذشته رونق جلسات حسینی مضاعف می‌گردد و همانگونه که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) فرمودند؛ برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.(جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص .۵۵۶)

اولین روضه خوان اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) خدا و سپس جبرائیل و انبیا بودند و در طول سال‌های متمادی مداحانی خوش درخشیدند و در رسای سالار شهیدان به مداحی و روضه خوانی پرداختند.

در این راستا علما و مومنین طبق سنت حسنه‌ای که از اهل بیت(علیه‌السلام) آموختند، همواره به مداحان و روضه خوانان در پایان جلسه پاکت و صله‌ای تقدیم می‌کردند تا او را مورد تقدیر قرار دهند.

با توجه به روایات و احادیثی که از ائمه معصومین(علیه‌السلام) وجود دارد؛ شک و شبهه‌ای در زمینه دادن صله به مداحان نیست و بلکه می‌توان گفت این کمترین وظیفه مسئولان جلسات در برابر کار ارزشمند مداحان است که وقت و نیروی خود را می‌گذارند تا با سخنرانی و مداحی گرم خود، جلسه و هیئات آنان را رونق دهند.

و همه این موضوعات به برکت خون امام حسین(علیه‌السلام) است که مومنین روضه خوانان ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) را با صله بدرقه می‌کنند و مورد تقدیر قرار می‌دهند و چه خوش به سعادت روضه خوانانی که پاکت صله را باز نکرده، از بانی مجلس با رضایت تمام تشکر می‌کند.

اما متاسفانه چند سالیست که عده‌ای از مداح نما برای دریافت دستمزد خود در ۱۰ روز محرم رقم‌های میلیونی می‌گویند و چه بسا این موضوع در جامعه ترویج شده است و کمتر مداحی پیدا می‌شود که به دستمزد کم قانع شود.

اگر چه شأن بسیاری از بزرگواران از این نقیصه بدور است لیکن هستند کسانی که متأسفانه در این وادی گرفتار شده و در تغافل و تجامل بسر می‌برند، و برای ۱۰ روز محرم کمترین رقم آنها از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

مداحی که دعدغه‌اش روضه حسینی باشد با گرفتن صله راضی می‌شود

مرتضی، یکی از جوانان هیئتی شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه هر ساله ما برای هیئت خود برنامه‌های با شکوهی برگزار و عموما از مداحان شهرستان استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مداحان این شهرستان خود را هم رده مداحان کشوری و حتی بالاتر از آنان می‌دانند.

وی افزود: یکی از مداحان که ساکن بندرانزلی است برای دهه اول محرم نرخ ده‌ها میلیونی دریافت می‌کند و به همین علت که اکثر هیئات مذهبی این موضوع را نمی‌پذیرند با شهرستان‌ها و یا استان‌های دیگر قرار داد می‌بندند.

این جوان هیئتی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مداح نما ها با چهره‌ای مذهبی در جامعه خود را جلوه می‌دهند ولی هیچ بویی از انصاف نبرده‌اند، گفت: مداحی که دغدغه‌اش روضه خوانی برای امام حسین(علیه‌السلام) باشد قطعا با گرفتن صله‌ای راضی می‌شود و نیاز نیست حتما مبلغ را معین کند.

وی با بیان اینکه علما و فضلا باید در پای منبرها به گونه‌ای سخنرانی کنند که مداحان به خود بیایند، تصریح کرد: اگر به همین منوال پیش رود در سال‌های آتی هیئات مذهبی نوپا از آوردن مداحان معذور می‌شوند.

مداح نباید هنر ارزشمند مداحی را با با تعیین چند میلیون پول بفروشد

امیرحمزه، یکی از جوانان هیئی صومعه‌سرا با بیان اینکه هیئات زیادی در این شهرستان فعال هستند و هر کدام بنا به وسع خود دهه اول محرم، مداح می‌اورد، خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم از بین همه مداحان این شهرستان یک مداح را میشناسم که فقط صله دریافت می‌کند و برای روضه خوانی هایش مبلغی معین نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از مداحان که در سال‌های گذشته صله دریافت می‌کردند اما امسال نرخ‌های زیادی را بیان می‌کنند که در وسع هیئت ما نیست، اظهار داشت: مداحان باید بدانند روضه برای اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) یک موهبتی است که خداوند و ارباب به آنها عنایت کرده و نباید از این موهبت الهی سواستفاده کنند.

این جوان هیئتی با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که یک جراح دریافت می‌کند با هزینه هایی که براخی از مداحان برای نیم ساعت مداحی می گیرند قابل مقایسه نیست، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی هیات مذهبی تامین هزینه‌های مداحی است، البته برخی از هیئات بانی‌هایی دارند که تامین این هزینه ها برای آن ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد زیادی از هیئات هستند که برای تامین این هزینه مشکل دارند.

وی با بیان اینکه یک مداح باید بداند اجر واقعیش را از امام حسین(علیه‌السلام) دریافت می‌کند، گفت: یک مداح نباید به خود اجازه دهد هنر ارزشمند مداحی را با آن اهمیت و قداست با تعیین چند میلیون پول بفروشد.

گفتنی است؛ باشد که اخلاص و صداقت و پاکی سرلوحه کار این عزیزان قرار گیرد و مسائل مادی و مالی، هدیه‌های سنگین نقدی و دوری از اخلاص در این مسیر ارزانی آنانی باشد که به صرف داشتن نام و شهرت از این طریق ناصواب و بی‌ثواب کسب روزی می‌کنند.

مطلب مرتبط

Related Posts




«آژانس خبری شهرستان صومعه سرا – خبرگزاری صومعه سرا»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق است به آژانس خبری صومعه سرا
ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی