Page Info
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
کد خبر: 13105
پنج‌شنبه 27 فوریه 2014 | 20:40 ب.ظ
سبد کالای ایرانی با برنج ایرانی مزین شود
خبرگزاری صومعه سرا (SCNA): وقتی برنج ایرانی با بهترین کیفیت در بازار وجود دارد و با کمترین قیمت بفروش می رسد روا نیست برنج دانه بلند هندی که با روش های شیمیایی و تغییر ژنتیکی، فرآوری شده در سبد کالای ایرانی قرار گیرد. صومعه‌سرانیوز – محمد شکوهی؛ یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور ما برنج است […]

rice2

خبرگزاری صومعه سرا (SCNA): وقتی برنج ایرانی با بهترین کیفیت در بازار وجود دارد و با کمترین قیمت بفروش می رسد روا نیست برنج دانه بلند هندی که با روش های شیمیایی و تغییر ژنتیکی، فرآوری شده در سبد کالای ایرانی قرار گیرد.

صومعه‌سرانیوز – محمد شکوهی؛ یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور ما برنج است که در تمام دنیا شناحته شده و تولید آن به حدود دو میلیون و دویست و پنجاه هزار کیلو در سال می رسد.

برنج ایرانی با عطر و بوی خاص خودش یکی از اجزای سالم رژیم غذایی است که با ذائقه ایرانی سازگاری کامل دارد، بطوریکه سفره هر ایرانی حداقل روزی یک بار با برنج مزین می شود و سالهاست که بوی برنج ایرانی فضای آشپزخانه ها را عطر آگین کرده است.

البته غصه ورود برنج خارجی مدت هاست در کنج دل کشاورز لانه کرده و هر روز بر حسرت کشاورز می افزاید که چرا در مقابل بیگانگان حاصل دسترنج آنان به هیچ انگاشته می شود و همیشه برای فروش محصول خود با هزاران مشکل مواجهند و چرا هنوز در زمان برداشت و ارائه محصول به بازار با بسته بندی های گوناگونی مواجه می شوند که با تبلیغ های گوناگون وارد کنندگان، بر سر سفره های ایرانی جولان می دهند و در این میان کاری از دستشان ساخته نیست و فقط مثل همیشه حسرت را در دل خود پنهان می کنند و به امید روزی که شاید اوضاع بهتر شود و بتوانند محصول خود را بهتر به فروش برسانند، سکوت می کنند.

نمونه بارز بی مهری سال های اخیر مسئولان به این محصول باز گذاشتن ورودی های کشور هنگام برداشت و عرضه این محصول به بازار بود. هنگامی که کشاورز برای فروش محصول راهی بازار می شد با کلکسیونی از بسته بندی ها و نام ها مواجه می شد که در ویترین مغازه ها به او خوش آمد می گفتند و حتی در برهه ای از زمان با بمباران تبلیغاتی فراگیر، قد بلندِ خویش را به رخ کشاورز می کشیدند و در زمانی دیگر برنج بومی گیلانی را متهم به آلوده بودن می کردند که خوشبختانه با تأیید سلامتِ برنج بومی توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان این خبر های منفی تکذیب شد و برنج بومی گیلان از این آزمایش هم سر بلند بیرون آمد.

ضربه دیگری که اخیراً بر پیکره ی نحیف این محصول آمد اعلام وجود برنج هندی در سبد کالایی از طرف دولت تدبیر و امید بود برنج هندی آن هم در سبد کالای ایرانی؟! بله خبر درست بود دولتمردان اعلام کردند با توجه به نبود بسته بندی برنج ایرانی از برنج خارجی استفاده کردیم!

ای کاش می توانستیم با خرید برنج داخلی کشاورز را از رنج فروش محصول برهانیم که اگر چنین می شد هم در راستای منویات مقام معظم رهبری که به حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعتقادی راسخ داشتند گام بر می داشتیم و هم به تولید داخلی کمک می کردیم.

چه بسا اگر در سبدکالا برنج ایرانی را بسته بندی و عرضه می کردیم، سرمایه مان را به خارج نمی فرستادیم وهم در بحث اشتغال قدمی بر می داشتیم و کشاورز ترغیب می شد که بسته بندی زیبایی را برای محصول خود انتخاب کند تا در آینده هم فروش بهتری داشته باشد و این گونه کیسه های ۵۰ یا ۱۰۰ کیلویی را در پستوی خانه انبار نکند و هم این که وارد کننده ها را به وارد کردن هر نوع برنجی ترغیب نمی کردیم زیرا وقتی بازار فروش به این خوبی و راحتی فراهم شود ممکن است هر نوع برنج- آلوده یا غیر آلوده- در بازار وارد شود و شاید این شائبه پیش آید که ممکن است این برنج های آلوده در سبد خانوار قرار گیرد.

در این رابطه آنچه که به ذهن متبادر می شود بحث امنیت غذایی و سالم بودن آن است آیا برنج هایی که در بسته بندیهای شکیل و گوناگون عرضه می شوند سالم و ارگانیک هستند آیا درصد وجود فلزات سنگین مثل سرب و سموم قارچی در این برنج ها در حد استاندار می باشد یا این که فراتر از میزان استاندارد مؤسسه استاندارد است؟

اگر خدای ناکرده برنج های هدیه همچون برخی از اقلام برنج هندی و پاکستانی به انواع سموم مثل آرسنیک و کادمیوم و آفلاتوکسین(سموم قارچی) و غیره آلوده باشند وا مصیبتا! که هدیه ای بس سمی و خطرناک برای جامعه ی هدف می باشد زیرا ایرانیان از روی رغبت واشتیاق برنج بومی ایرانی را مصرف می کنند اما حالا با دریافت این هدیه، بالاجبار برنج خارجی را بر سر سفره خود می بینند و مصرف می کنند و چه بسا با مصرف فقط چند کیلو برنج خارجی عادات غذاییشان تغییر و به مصرف برنج وارداتی گرایش پیدا کنند و باقی زندگی را برنج وارداتی استفاده کنند؛ که اگر چنین باشد در درجه اول باید فاتحه ی برنج کاری را خواند چون اندک رغبتی که در وجود کشاورز برای کشت مانده به جهت مصرف برنج ایرانی ست اگر ذائقه ها به مصرف برنج خارجی گرایش یابد انگیزه کار در شالیزار از کشاورز ساقط می شود و برنج کاری راه افول در پیش می گیرد و ما بیش از پیش به واردات این محصول وابسته می شویم.

ره آورد این برنج های مشکوک علاوه بر خارج شدن سرمایه و ارز واردات انواع مریضی ها و ناراحتی هاست به زبانی ساده تر پول می دهیم تا مریضی را بخریم زیرا مصرف بلند مدت این نوع برنج ها برای سلامت انسان مضر است و می تواند زمینه ساز بروز انواع سرطان در بین مصرف کنندگان شود و بی شک حق مسلم هر ایرانی برای ادامه حیات برخورداری از امنیت غذایی سالم است پس ای دولتمردان دولت تدبیر و امید بگذارید سبد کالای ایرانی با برنج ایرانی مزین شود زیرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

وقتی برنج ایرانی با بهترین کیفیت در بازار وجود دارد و با کمترین قیمت بفروش می رسد روا نیست برنج دانه بلند هندی که با روش های شیمیایی و تغییر ژنتیکی، فرآوری شده در سبد کالای ایرانی قرار گیرد.

بیاییم با خرید محصول ایرانی به تولید داخلی کمک کنیم و از خروج سرمایه و ارز جلوگیری کنیم که قلب همه ما برای ایران اسلامی می تپد.




«آژانس خبری شهرستان صومعه سرا – خبرگزاری صومعه سرا»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق است به آژانس خبری صومعه سرا
ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی