Page Info
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
کد خبر: 21341
یکشنبه 10 جولای 2016 | 19:48 ب.ظ
مشکل بانک های خارجی با ایران تحریم ثانویه آمریکاست نه اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی
واران خبر:اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی (Financial Action Task Force on Money Laundering – FATF) یک سازمان همکاری میان دولت هاست که به منظور مبارزه با پول شویی شکل گرفته است. وظیفه این گروه تدوین استانداردها و بهبود وضعیت اجرای تدابیر حقوقی،نظارتی و عملیاتی برای میاربزه با پولشویی،تامین مالی تروریسم و تامین مالی […]

واران خبر:اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی (Financial Action Task Force on Money Laundering – FATF) یک سازمان همکاری میان دولت هاست که به منظور مبارزه با پول شویی شکل گرفته است.

وظیفه این گروه تدوین استانداردها و بهبود وضعیت اجرای تدابیر حقوقی،نظارتی و عملیاتی برای میاربزه با پولشویی،تامین مالی تروریسم و تامین مالی اشاعه سلاح کشتار جمعی و ساید تهدیدات مربوط با سلامت نظام مالی بین المللی است.

هم اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا عضو این کارگروه هستند؛این کارگروه ویژه در واقع میزان اعتماد به کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری را در ساید کشورها مشخص میکند(اتحادیه FATF دارای یک دستور العمل ۴۰ ماده ای است که کلیه جنبه های مبارزه با پول شویی را در بر می گیرد)

FATF جمهوری اسلامی ایران را در سال ۲۰۰۷ به اتهام حمایت از تروریسم و کمک های مالی به گروه های مقاومت، به فهرست کشورهای تهدید کننده نظام مالی بین المللی اضافه کرد و به سایر کشورها درباره ی ریسک بالای معامله و برقراری روابط تجاری و با سرمایه گذاری در ایران هشدار داده بود.

به نظر برخی از مسئولین ما به دلیل استفاده از استاندارد های پایین و کهنه در نظام بانکی و همچنین به دلیل اینکه از سوی FATF بعنوان کشور دارای ریسک بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم شناخته شده ایم ،طبیعی است بانک های خارجی با ما کار نکنند. بر همین اساس راه حل این مشکل را در همکاری با FATF میدانند.به همین دلیل است که بانک مرکزی تمایل فراوانی دارد تا با این اتحادیه همکاری کند و توصیه های ۴۹ گانه آنرا برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین مبارزه با تامین مالی فعالیت های اشاعه ای اجرا کند.

دکتر قنبری در یادداشتی تحت عنوان (کلید رفع تحریم های بانکی) بیان داشته که اگر کاستی هایی در رابطه با مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ،نظارت مالی،شفافی، compliance و نظایر آن وجود دارد که باید این کاستی ها هر چه سریعتر مرتفع شود تا طرف مقابل هیچ بهانه ای در رابطه با این مورد نداشته باشد.

با همه این دلایل و تحلیل ها ، اکر حتی کارگروه اقدام مالی، ایران را از لیست سیاه به صورت قطعی خارج کند و ایران را بعنوان یک کشور کاملا منطبق و یا در حال پیشرفت در اجرای توصیه ها تشخیص دهد، بازهم بانک های بزرگ بین المللی با ایران همکاری نمیکنند چرا که باقی ماندن تحریم های ثانویه آمریکا ریشه ترس بانک های خارجی است و سبب شده تا آنها با ایران کار نکنند.

لازم است بدانید تحریم های ثانویه کنگره آمریکا  قرار بود بعد از اجرای برجام برچیده شود که اینطور نشد و آمریکا طبق روال همیشگی از این تعهد سرباز زد.

در حال حاضر مشکل اصلی بانک های خارجی به گفته خودشان موضوع تحریم های ثانویه کنگره آمریکاست ،آنها نمیدانند در همکاری با ایران به طور غیر مستقیم به افراد و نهاد های باقی مانده در تحریم خدمات می دهند یا خیر؟ آنها با ارائه خدمات به این افراد و نهادها که در لیست ثانویه تحریم هستند عملا تحریم های آمریکا را نقض میکنند و باید منتظر جریمه های آمریکا بمانند پس همکاری با ایران برای آنها ریسک بزرگی است.

برای حل مشکل دو راه وجود دارد؛ یک اینکه آمریکا به بانک های بین المللی تضمین دهد که هیچ یک از آنها به دلیل ارائه غیر مستقیم به افراد و نهاد های داخل لیست تحریم ثانویه تنبه نخواهند شد.

انتخاب راه دوم اینکه بانک مرکزی ایران تصمیم بگیرد از مسیر همکاری گسترده با  FATF سیاست های تحریمی آمریکا را در ایران اجرا کند، یعنی با افزایش عمق شفافیت برای بانکهای خارجی تحت نظارت FATF  به آنها اطمینان دهد که همکاری آنها به صورت غیر مستقیم به افراد و نهادهای باقی مانده در تحریم خدماتی نمیدهد.

(البته چند راه دیگری نیز وجود دارد که امکانش نیست ایران زیر بار این راه برود و آن حمایت نکردن از گروه هایی است که اتحادیه FATF  ان را تروریستی میداند؛ از قبیل حزب الله، نیروهای مقاومت منطقه،سپاه قدس و البته دست کشیدن ایران از تولید موشک‌های بالستیک)

دید خوش بینانه به تصمیم بانک مرکزی ما را به این نتیجه خواهد رساند که مسئولین در تلاشند تا با از بین بردن بهانه ها راه را برای پیوستن دوباره ی ایران به اقتصاد جهانی بازکنند و البته این هدف بانک مرکزی نیست که عده ای را در جبهه مخالف آن قرار داده ، بلکه راهی که این مسئولین برای رسیدن به هدف برگزیده اند،فکر عده ی بسیاری را به این سمت سوق داده که بانک مرکزی به بازوی اجرایی سیاست های تحریمی آمریکا تبدیل شده است که امید واریم با توضیح بانک مرکزی در باره این توافق این مسئله رد شود.

مطلب مرتبط

Related Posts




«آژانس خبری شهرستان صومعه سرا – خبرگزاری صومعه سرا»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق است به آژانس خبری صومعه سرا
ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی