Page Info
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net
کد خبر: 21418
شنبه 16 جولای 2016 | 21:17 ب.ظ
۳۸ راس دام اصیل مبتلا به سل در صومعه‌سرا معدوم شده است
دکتر مهدی بهروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، منطقه گیلان، با اشاره به هفته اطلاع‌رسانی  بیماری‌های مشترک دام و انسان اظهار کرد: دامپزشکی یکی از ارکان سلامت جامعه است که  با نظارت بر بهداشت عمومی می‌تواند باعث ارتقای سلامت جامعه و مانع از بروز بیماری‌های مشترک دام و انسان شود.  وی به تعریف بیماری‌های زئونوز […]

دکتر مهدی بهروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، منطقه گیلان، با اشاره به هفته اطلاع‌رسانی  بیماری‌های مشترک دام و انسان اظهار کرد: دامپزشکی یکی از ارکان سلامت جامعه است که  با نظارت بر بهداشت عمومی می‌تواند باعث ارتقای سلامت جامعه و مانع از بروز بیماری‌های مشترک دام و انسان شود.

 وی به تعریف بیماری‌های زئونوز پرداخت و افزود: بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها می‌باشند.

بهروزی تب مالت، سل، سیاه‌زخم(شاربن)، کسیت هیداتیک، هاری، مشمشه، لپتوسپیروز(تب شالیزار)، و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک قابل انتقال دام و انسان دانست و خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر نباید خطر ورود بیماری‌هایی چون جنون‌گاوی، تب دره ریفت، آنفولانزای پرندگان و…را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل یعنی ۴۲ درصد آن‌ها از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، گفت: از میان صد و ۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان تعداد صد و ۱۴مورد آن از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شوند.

بهروزی با اشاره بر اینکه شبکه دامپزشکی صومعه‌سرا با توجه به وظایف سازمانی محوله در طول سال برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های زئونوز را اجرایی می‌کند، تصریح کرد: پایش بیماری سل و بروسلوز در هزار و ۸۰۰ راس گاو و گوساله بومی و صنعتی به صورت سالانه در شهرستان صومعه‌سرا یکی از اقدامات در این راستا است که طی این عملیات در دو سال گذشته ۳۸ راس دام اصیل مبتلا به سل در شهرستان حذف و معدوم شده است.

وی متذکر شد: کنترل و پایش بیماری مشمه در جمعیت دام‌های تک سُمی شهرستان به صورت سالانه در باشگاه‌های سوارکاری و مناطق روستایی که واجد جمعیت دامی تک سمی‌ها هستند اجرایی می‌شود که خوشبختانه موردی از ابتلای این نوع حیوانات به بیماری مشمه در شهرستان مشاهده نشده است.

بهروزی از واکسیناسیون سالانه جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ قلاده سگ نگهبان و روستایی صومعه‌سرا توسط شبکه دامپزشکی این شهرستان خبر داد و یادآور شد: موارد بروز بیماری هاری در جمعیت دامی شهرستان توسط شبکه دامپزشکی پیگیری شده و افرادی که در تماس با این نوع حیوانات بوده اند سریعاً به شبکه بهداشت و درمان جهت واکسیناسیون علیه بیماری هاری معرفی می‌شود.

وی ضمن ابراز رضایت از تعامل و همکاری شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان صومعه‌سرا ابراز کرد: در اکثر موارد گزارشات خانه‌های بهداشت در روستاها مبنی بر بروز تلفات و درگیری دام و طیور روستایی جهت پیگیری به شبکه دامپزشکی صومعه‌سرا  ارسال می‌شود که قابل تقدیر است.

بهروزی با اشاره به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: این بیماری علی‌رغم خطرناک بودن در انسان علائم خاصی را در دام ایجاد نمی‌کند. این بیماری بر اثر تماس با حیوان، گزش کنه آلوده و یا مصرف گوشت دام مبتلا به انسان منتقل می‌شود.

وی بهترین روش برای کنترل این بیماری را سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگه‌داری دام دانست و ادامه داد: این مهم به صورت اجرای برنامه‌های ترویجی و عملی به دامداران آموزش داده می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی صومعه‌سرا در پایان اظهار کرد: در این راستا سالانه مقادیری سموم مختلف از طریق اداره کل دامپزشکی استان تهیه و جهت عملیاتی کردن برنامه سم‌پاشی در اختیار شبکه دامپزشکی شهرستان قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط

Related Posts




«آژانس خبری شهرستان صومعه سرا – خبرگزاری صومعه سرا»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق است به آژانس خبری صومعه سرا
ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی